Translate

4 juli 2012

En tanke. Inga ord.

(Något gmmalt som fortfarande är mycket aktuellt)


Det är fruktansvärt många gånger min frustration över att inte ha förmågan kommunicera som en normal människa blir för mycket för mig att hantera.
Det är oftare än vad jag önskar som jag inte vet hur jag skall kunna sätta ord på de tankar och funderingar jag har.

De gånger jag faktiskt har klart för mig hur jag skall forma orden har min motspelare antingen gett upp för länge sedan eller fått för sig att avbryta mig i mitt försök. Detta leder självklart till att jag tappar tråden.

I många fall tröttnar hon/han/den/det på att vänta eftersom tankarna som rusar genom mitt huvud skyndar långsamt. När de är färdigtänkta gör de ett försök att sakta men säkert rinna ur min mun på ett mycket okontrollerat vis. Det är en lång process. Tro mig.
Jag klandrar verkligen inte personerna i fråga. Jag förstår mer än väl, men jag önskar bara att de som faktiskt känner mig också visste hur saker och ting fungerar för mig, eller rättare sagt inte fungerar.
Det som kan ställa till det ordentligt är när jag möter en person som inte vet hur jag fungerar och denne vill ta en diskussion. Jag skulle kunna hantera det om det inte var för att jag stressar upp mig så pass mycket att det till slut resulterar i att det jag får ur mig endast är vokaler som inte ens är i närheten av att ha någon betydelse av något slag.

Jag lever dessutom i ett land där människorna inte pratar mitt modersmål. Det är något som försvårar min vardag avsevärt.
När jag var "nyinvandrad" så kunde jag skaka på huvudet och skylla på att jag är svensk.
Framför allt eftersom jag då bodde i en stad där de kommunicerar som vilda djur. (Man skulle kunna tro att vi låg på samma nivå vad gäller kommunikation men det som skiljde oss ifrån varandra var att de hade ett språk.)

Jag vill många gånger be om ursäkt till de stackars norrmännen och norrkvinnorna och säga "Förlåt. Jag förstår vad du säger, vad du menar, och vad du vill ha fram. Men rösterna i mitt huvud gör det i stort sett omöjligt för mig att uppnå den koncentration som krävs för att kunna föra ett samtal eller en diskussion. Men jag uppskattar din ansträngning att försöka tolka mitt icke existerande språk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

men akta dig för spöken under sängen!