Translate

28 apr. 2014

Godmorgon!


Sitter och dricker en kopp kaffe innan jag ska vandra ner till fysioterapeuten som ska
få hjälpa mig med min arma kropp.
Sist jag var där så fnissade hon lite och sa att jag visst börjar bli framtung. 
"Börjar"...
Jag började bli framtung i vecka 10.
Och nu är magen som en badboll och större kommer den bli.
Jag har gått upp en hel del de senaste veckorna men jag orkar inte lägga så mycket energi på det.
Kroppen tyckte att jag behövde det och visst har det blivit en del godis i påsk men bra mår jag och 
bebis lika så och som jag sagt femtioelva gånger så är det just det som är det viktiga.

När det började synas på mig så började jag också oroa mig för vad folk ska tänka.
Löjligt, jag vet men jag har tyvärr fått lära mig att folk inte bara tänker. Dom säger gärna rakt ut.
I vecka 16 fick jag frågan "hur långt har du kvar" och det skrattade jag åt men folk
är inte alltid så eftertänksamma. "Är du säker på att du ska föda i Augusti" och
"Är det normalt att vara så stor så tidigt" är två av många saker folk utbrister.
Även om det är från nära och kära så sticker det till lite. Vad ska jag säga? Förlåt?

Som min styvsyster så fint sa så är det ju faktiskt en bebis där inne!
Och när man är gravid så har jag insett att det inte finns mycket normalt.
Alla är olika. Nu som alltid.

På spat så var det många gravidmagar som guppade runt i poolen och alla var vi säkerligen
i olika veckor och alla såg vi olika ut. Men jag kommer på mig själv med att sitta där och jämföra mig 
med dem. Johan säger för tusende gången att "du är fin!" Och jag inser att det är sådan idioti att man
aldrig kommer ifrån det där.
Ja, jag är ta mig fan fin! Jag har en underbar liten bebis i magen och min kropp gör allt den kan för att
anpassa sig efter det. Jag borde klappa mig själv på ryggen.
Mötte en vän till min syster som jag inte mött på länge och hon ser på mig, ler och säger "bra jobbat".
Åh vad jag behövde höra det!

Jag längtar efter att kunna röra mig som en normal människa och vi har redan nu börjat prata lite om
hur vi ska göra med träningen när bebis är ute. Det viktigaste är att peppa och stötta varandra 
och det är vi bra på här hemma. Så det är ju inga problem. Men jag sitter nu och önskar så
innerligt att folk kunde tänka lite mer på vad de säger innan de säger det. Det kanske verkar
harmlöst för en själv men det är inte alls säkert att det tas emot på samma sätt.

Puss på er!




5 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt att folk säger så där. Dem tänker verkligen inte på hur mycket det faktiskt sårar, och som om du kan hjälpa hur stor magen är. Som du säger, alla är vi olika, kroppen är olika. Jag tror att en stor anledning till att min mage inte är så stor är för att jag har breda höfter. Men även jag får kommentarer om att "åh så tjock du börjar bli" "Vad tjock du är" många tror att bara för att man är gravid är det plötsligt ok att kalla personen tjock. Man är ju inte tjock bara för att man är gravid. Skönt att din karl säger att du är fin iaf, när jag säger till min man att någon sa att jag var tjock får jag som svar "ja men du är ju tjock" ja tack så mycket :'(
    Bäst är att inte ta åt sig, tänka på hur okunniga och tanklösa dem är. Det spelar ingen roll hur mycket man går upp, fasiken vissa går upp 40 kg och andra bara 4 kg. Så länge alla mår bra.

    Kom ihåg bara att inte börja träna för tidigt efter födseln, lätta promenader fram tills 3 månader, inga situps förrän magen gått ihop igen, kör plankan ist :)

    Du har en jättefin mage och du är jättevacker!

    SvaraRadera
  2. Jag har också breda höfter, så för min del har det ingenting med det att göra. Men ärligt talat så kvittar det :)
    Jag ser ut som jag gör och bebisen får ta den plats hon gör!
    Nej men usch. Så kan han ju inte säga. Han försöker kanske vara rolig. Men det funkar väl sådär kan jag tänka mig :/ Säg ifrån!
    Man behöver ju höra att man är fin.
    Jag blir inte ledsen av det folk säger till mig men det är bara så jävla onödigt. Det finns ju liksom ingenting jag kan göra åt det.
    Men jag låter dom hållas. Alla tänker kanske inte efter så hårt.
    Jag har ju inte tränat på något år så det vore ju ren idioti att börja träna hårt med en gång :)
    Tänker se vad läkare säger och förhålla mig till det och dessutom lyssna på kroppen.
    Ser fram emot att kunna gå mer än 500 meter utan att få vända bara!
    Tack Celina. Det värmer!

    SvaraRadera
  3. Så breda höfter har du inte :)
    Precis det kvittar, fasiken man kan vara hur smal eller stor som helst och få liten eller stor mage. Jädra tjafs på sånt där, haha.
    Dessvärre är komplimanger hans svagaste sida. Ja förutom när det gäller att ge till Cassandra, för hon är ju bara ett barn och jag är en vuxen människa som vet att han tycker jag är fin bla bla bla. Har tagit upp det många gånger med honom och han kanske säger något en dag sen försvinner det.

    Då orkar man inte träna hårt om man inte tränat på ett tag ;) Kommer ihåg hur svag jag var när jag började träna efter Cassandra, då hade inte jag heller tränat på jättelänge och det märktes verkligen när jag började träna igen. Men sen blev jag starkare och starkare, nu har jag nog blivit lika svag igen :/

    You go girl! :D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Haha. Karlar alltså. Han menar att det räcker med att du vet? Ibland (framförallt när man är gravid kanske) så behöver man få en komplimang eller två. Jag säger iaf till dig nu att du är tokfin!

    Gymmade lite innan och sprang en del men det var allt. Nu är det ju fysioterapin jag får men jag känner att den förebygger massa tok. Det känns väldigt skönt!
    Muskler försvinner fort tyvärr...
    Vi får peppa varandra sen!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Haha japp, sån är han. Verkligen värdelös på att ge komplimanger. Ja eller hur, och komplimanger är ju det bästa som finns :D
    Tack :*

    Det gör vi, låter som en bra idé!
    Kram

    SvaraRadera

men akta dig för spöken under sängen!