Translate

7 maj 2013

Morgonstund




Sitter i sängen och äter knäckebröd.
Det är i princip olagligt. Och framförallt när jag sitter böjd över lakanet så smulorna trillar ner där.
Ska bädda över dem och ge mig själv en trevlig överraskning ikväll.
Då kanske jag lär mig lite hyfs!

Trots att jag arbetar en del så flyter dagarna ihop och just nu är allt en enda röra.
Är det måndag? Fredag? Nej, vet du vad! Tur att jag har en kalender som håller ordning på oredan.
Jag brukar vanligtvis vara så oerhört noggrann med hur jag lägger upp dagarna och veckorna.
Hur många timmar jag sover, hur mycket jag rör på mig, vad jag äter och när.
Men jag har insett att det inte kan göra en enda människa lycklig så nu jäklar går jag loss och struntar i
vad klockan säger åt mig åtta timmar innan jag ska upp.
Är jag inte trött så är det ingen mening att lägga sig i alla fall.

Jag måste hjälpa mig själv på vägen lite.
Jag själv måste vara den som hytter med fingret och med allvarlig stämma säga

"Skärp dig nu! Om du inte biter ihop och ser lite glad ut så får du stryk."

Eller

"Nu är jag väldigt besviken Stina."
Att hålla för hårt på sina rutiner bara för att, drar ner mig mer än hjälper mig upp ...


Usch. Nu skrämde rådisen livet ur mig.
Han låter så konstigt av och till den lille saten och nu lät det som han var på väg att dö, rossel och harkel.
När jag springer dit så ligger han med huvudet lutat mot "fönsterkanten" och ser på mig
med sina pepparkornsögon.

- Sluta skrämmas!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

men akta dig för spöken under sängen!